Co dalej z ropą?

W ciągu minionego roku dwukrotnie prezentowałem w tym miejscu swoje koncepcje rozwoju sytuacji na rynku ropy naftowej. Oba pomysły się w miarę dobrze sprawdziły. W listopadzie ub. r. (“Ropa versus gaz jak w grudniu 2000“) i później w kwietniu br. (“Ropa versus gaz cd.“) wykorzystując pojawienie się skrajnie silnej ujemnej korelacji pomiędzy cenami ropy naftowej i gazu otrzymałem taką projekcję dla ceny ropy naftowej:

Im starsza projekcja, tym większe powinno być prawdopodobieństwo rozjechania się jej z rzeczywistością rynkową, więc powyższego – cena ropy lada moment od poniedziałku się załamuje i spada do listopada – nie należy traktować zbyt dosłownie, tym bardziej, że wtedy powodem spadku były ataki na USA z 11 września 2001, a przecież Bin Laden już nie żyje.

Drugi pomysł na ropę (i dolara) prezentowałem w maju (“Punkt ‘G’ dla ropy i dolara“) i wynikała z niego z kolei taka projekcja:

Zgodnie obu pomysłami cena ropy miała spadać od kwietnia do sierpnia, ale w drugiej projekcji – w przeciwieństwie do pierwszej – czas na spadki już się skończył.

Nie mając nowych pomysłów na ropę doszedłem do wniosku, że uśrednię oba scenariusze te scenariusze:

Gdyby na siłę szukać ich cech wspólnych, to można by wskazać relatywnie niskie ceny za ok. 4 miesiące i relatywnie wysokie ceny za miesięcy kilkanaście. Odzwierciedla się to w projekcji uzyskanej przez uśrednienie tych scenariuszy:

Zgodnie z uzyskanym wynikiem ropa do początku przyszłego roku raczej nie odjedzie na północ, co jest dosyć zgodne z sezonowym wzorcem dla tego surowca, który spada do lutego.

Podsumowanie: stare – nieco już zużyte – projekcje dla ropy naftowej oraz sezonowość tego rynku sugerują, że wzrost ceny tego surowca rozpocznie się dopiero od stycznia-lutego przyszłego roku.

Komentarze

  1. red.007

    @dociekliwy54
    Wykres E/U zaczyna mnie”łamać”.
    Powoli przekonuję się do Twojej wersji wzrostu impulsowego a nie do mojej alternatywy ABC.
    https://www.bankfotek.pl/view/2138301
    Mówiąc inaczej zaczynam brać pod uwagę,że spadek od 2018 będzie falą 2 a nie B.
    Po zakończeniu obecnych spadków czeka nas fala 3.
    Argument za taką wersją jest w zasadzie jeden-Fibo.
    Spadek od szczytu 2018 zniósł znacznie a pewnie jeszcze zniesie więcej(o tym później) wzrost rozpoczęty od 2017.
    Takie zniesienie jest za duże aby uważać to za B.
    Obecnie wynosi ok.74%.
    Takie zniesienie(61,8%-78,6%)statystycznie najczęściej występuje jako fala 2,która z reguły mocno znosi pierwszy wzrost.
    Wracając do wyżej “pewnie jeszcze zniesie więcej”.
    Ciekawa struktura rysuje się na dziennym od szczytu 25 czerwca.
    https://stooq.pl/q/?s=eurusd&c=1y&t=c&a=ln&b=1
    Odczytuję to jako impuls z wydłużoną falą 5,gdzie fala 5 tego impulsu rozpoczyna się od 13 sierpnia.
    Jeśli fala 5 jest w impulsie wydłużona,to fala 5 musi być impulsem i jest nim.
    Dlatego wczoraj napisałem,że zejdziemy jeszcze poniżej 3 września.
    Po zakończeniu spadku,radykalne odwrócenie wynikające z wystąpienia wydłużonej fali 5 w impulsie.
    Przyszły wzrost w fali 3 będzie rodził określone skutki dla surowców i giełd-hossa pokoleniowa.
    Na obecną chwilę wydaje się to nieprawdopodobne ale drukarki FED potrafią zdziałać cuda.
    Myślę,że to ostatnie zejście w podfali 5 poniżej 3 września,powinno być okazją do kupna akcji i przestawieniu się na L dla E/U.

    1. leotdipl

      @red.007,

      witaj. Ciekawe. Jednak to potrwa. Mając na uwadze zamieszczony swego czasu przez autora ciekawą grafikę z podziałem na 4 ćwiartki cyklu, aktualnie jesteśmy w ćwiartce 2 tj. “OBLIGACJE”. A przed nami ćwiartka 3 tj. “AKCJE” (min. tempa inflacji). 4 ćwiartka “SUROWCE” (inflacyjna faza ożywienia gospodarczego) każe chyba jeszcze – dłuuugo – na siebie poczekać 😉 (?). EUR jest silne jak są korzystne warunki gospodarcze. I odwrotnie. Jednak generalnie zgadzam się z tą analizą …

      1. red.007

        Witaj.Mam świadomość,że to proces.
        Zawsze pewne tezy burzące stary układ są w niełasce.
        Dałem niewinny wpis do znajomego,bo toczyliśmy swego czasu dyskusję nad interpretacją wykresu dotyczącą przyszłych zachowań głównej pary a tu taki rwetes.Co do zasady wszystko rodzi się w bólu,pewnie będzie tak także ze zmianą układu sił.
        Banki Centralne to narkomani.Kto raz popróbował narkotyku,ten potrzebuje go w coraz większych ilościach.Nie mają innego pomysłu na kryzys jak tylko dodruk.Pytanie jest tylko który więcej wydrukuje FED czy EBC a drukować będą na “bank”.
        W takich warunkach nie ma pytania czy będzie hossa,tylko kiedy będzie.

    2. dociekliwy54

      Witaj.
      Zgadzam się z twoim komentarzem w pierwszej zgrubnej części.
      http://www.bankfotek.pl/view/2142002
      Jednak ta korekta abc od 2018 wygląda podejrzanie.
      W “a” jest na pewno pięć fal, “b” to 3 fale, jednak “c” jest jakieś złożone i nie wygląda raczej na “TUK”.
      Jak piszesz,”może jeszcze spadać”. A gdyby tak uznać,że a=c i korekta w 2 wyniesie 88,6%? Tu mamy zgęszczenie fibi tych dwóch projekcji.Dałoby to sporo miejsca na wykresie dla dokończenia tego “c” i pozwoliłoby na nazwanie fazy od listopada do czerwca pędzącą dwójką.Wtedy struktura wewnętrzna tych podfalek wygląda komfortowo(3/3/5).
      Od czerwca struktura fali “3” wygląda na niedokończoną, a potem czekam na 4 i 5. To da jeszcze trochę czasu(co jest zgodne z ostanimi wpisami Gospodarza). Tak więc wydaje mi się, że po dłuższym niż się wydaje czasowo i wartościowo spadku E/U nastąpi wieloletni wzrost i tak jak piszesz hossa może i pokoleniowa.
      http://www.bankfotek.pl/view/2142003
      A, i przepraszam za brak rozpisania czasu, prawy margines w AMI to 50 max barów. Taki dobry program, a taki defekt.
      Powyższe stanowi jedynie wyrażenie mojej opinii i nie jest poradą inwestycyjną;).

        1. dociekliwy54

          Tylko to nie rozwiązuje problemu “impulsowości” styczeń-maj 2019. Ja nie umiem zrobić z tego impulsu.
          Ponadto ta korekta “B” robi się mniejsza cenowo od podfal całego ZZ.
          Chyba trzeba czekać na to co nam narysuje Pan rynek.;).
          W każdym razie miejsce do spadku jeszcze jest, gdyby chciało spadać.
          A i gratuluję tego traktora;).

  2. mac-erson

    Udanego dnia Red 😉 Dzieci do szkoły ranne pobudki.
    Mnie cały czas chodzi po głowie scenariusz zejścia do głównej linii trendu czyli 1.07
    Czy ta możliwość wpisuje się w Twój scenariusz wydłużonej 5-tki ?

    1. red.007

      Jest możliwe w przypadku kolejnego wydłużenia podfali 5 w wydłużonej fali 5.
      Jednak co do zasady wydłużona fala 5 impulsu ma cenowo spadek równy fali 1-3 lub 161,8% fali 3.
      Daje to nie mniej jak 1,085.
      Generalnie to nie widzę jakiejś tragedii spadkowej dla E/U,chodzi bardziej o późniejszy wystrzał do góry,który będzie zaskoczeniem.

      2
      1. Carrie-Anne

        @007
        “Chciał nie chciał,zejdziemy jeszcze poniżej 3 września na E/U.
        Jest jeszcze czas na dokończenie spadków miedzi i giełdy.”

        Coś za dużo tych wydłużeń tuk tuków itd.

        Dla mnie jest impuls zrobiony i czekam na koniec korekty. Po 3 będzie 5 jak mawiał nasz ulubiony analityk na emeryturze.
        Jeśli mamy zrobić kolejne 150 pkt do góry, to dla mnie ok. A potem może być, że to było abc i spadamy.
        W końcu mamy wrzesień i październik do crashu indeksów 😉

        1
  3. noob

    Mac-erson@
    Jednak nie odrobiłes lekcji i lenistwo wzieło gore.Wszystkie te eski Ci wywala 😉 czekamy na cel z magnesu,bo juz mamy kolejny na 180punktow;-) Człowiek ma dobre serce jako szef -szefow ale nikt nie słucha;-) dobrze,bardzo dobrze;-))

      1. red.007

        Bardzo się cieszę,że dla Ciebie to brednie,przynajmniej nie miałem w Twojej osobie konkurencji przy zakupie.
        Twój punkt widzenie mi nie przeszkadza a nawet pomaga.
        Poczekam na powyżej 3 zł wówczas coś Ci napiszę ale najpierw korekta.

        2
  4. Idmmaximus

    TUK brednie czy nie ale rynek zweryfikował mocno in plus traktory wyśmiewane okazały sie najlepsza inwestycja ostatniego miesiąca na gpw …..szkoda ze nie pogratulujesz cebeerxx a cały czas udajesz że nic sie nie stało :)))))

    5
  5. cebeerxx

    A propo Ursusa.

    https://www.bloomberg.com/quote/ENKS:US

    Jak dobrze patrzę wczorajszy obrót na akcjach tej firemki obłędne 700 $, bardzo stabilne roczne wahania kursu między 6 a 35 centów, kapitalizacja 6,5 mln $. I ta firma krzak z kapitalizacją 6,5 mln $ chce zainwestować w żywego trupa z Bolandii 30 mln $. I to “w pierwszym etapie”. Coś czuję, że w kolejnych etapach nie skończy się na mniej niż 100 amerykańskich bańkach.

    5
    1. Panpozwoli

      Ursus to firma z jednym wartościowym (tylko u nas) aktywem, czyli marką. Ludzie mają do niej sentyment i tylko sentyment. Zaplecza projektowo-technicznego brak, konkurencyjnych produktów prawie brak, a pow 10o hp nyndza, poniżej 30 też. Ich problemem nie jest brak pieniędzy, a technologii, licencji, mocy produkcyjnych, sieci sprzedaży i serwisu. Taki up byłby uzasadniony tylko po podpisaniu jakiegoś porozumienia o współpracy z markowym producentem takiego sprzętu.

      Ale wejście było z AT. I na razie efekt jest godny gratulacji. Ale i tak bym go w tym miejscu nie kupił. A już na pewno nie za więcej niż 1% portfela.

      2
      1. cebeerxx

        Ale co tu w ogóle komentować, odbywa się pospolity ordynarny wał, jakich wiele na bananowej GPW. Sam chętnie podpinam się pod takie pompy, w ciągu 2 miesięcy zarobiłem na dwóch gamedevach po 50-80 %, ale nie dorabiam do tego teorii i nie rysuję jakichś kretyńskich tuków sruków, zresztą nawet bym nie umiał

        3
    1. podtworca

      Kiedyś to się mówiło “gruby zapakowany w S-ki, więc trzyma do rozliczenia”. Ale lata na bananie nauczyły, że może w 3 dni zrobić 200 punktów w jedną lub drugą stronę. Zakładając, że informacje o pozycjach są ukryte przed polskim planktonem, a otwarte dla londyńskich API, pewnie jakiś algorytm SI przeczesuje karnety w poszukiwaniu optymalnej taktyki czyszczenia stopów.

      1
  6. slow2006

    USA nie odpuszczaja, czekamy na wybicie w gore 3000 na sp a pozniej 3150 a moze wyzej.

    u nas dziwna sytuacja, pewnie pojda w gore, bo nie beda sie bic z koniem, ale moze to nie byc tak spektakularne jak w USA

    co do CDR, to 260 moze byc przystankiem, ale kupowanie tego teraz to duze ryzyko

    powodzenia

  7. billy_the_kangoor

    “Guy Fawkes 5 września 2019
    @Billy
    Na poprzednim rysunku trochę niedokładnie narysowałem ten perski klin, teraz chyba lepiej:
    http://fxpro.ctrader.com/c/MX8dn
    Dzięki za BRENT.
    Sezonowość, Panie Wojtku? 2016 oraz 2017 rok obalają mit o sezonowości.
    Na OIL są w tej chwili dwie opcje gry:
    – 1. do czego zachęcałem i wielokrotnie tu pisałem: od bandy do bandy 53$-57$ (co sprawdza się od miesiąca)
    – 2. 75% na wzrost
    Dlaczego?
    1. Otóż w pozycjach walutowych ropopochodnych, gdzie mam kupioną ropę na termin średni (3-5 mies.) jest wybita górą, to znaczy odpowiednie pary walutowe wyszły dołem.
    2. Wybicie nowych szczytów na SP500 w tym roku (3.052)
    3. Zakrycie luki od 07.10.2018
    Take Care, Billy

  8. Guy Fawkes

    @WB

    //Dla mnie czysto amerykańska strategia (nieważne czy niemiecka czy rosyjska) nie zrównoważona przez Chińczyków jest non possumus ze względu na braci Kurskich (którzy są piątą wodą po kisielu po jakimś podobno ważnym wileńskim kabaliście…//

    Po namyśle powiem Panu, że byłbym ostrożny z tymi żydowskimi denuncjacjami, zwłaszcza kogoś takiego jak Śpiewak (Kantor?).
    Jonny Daniels, który ostatnio gdzieś się ulotnił, podkablował kiedyś Brauna że jest Żydem. Oby więcej takich Żydów jak Braun!:)))
    Zdrugiej strony ta żydowska predylekcja do denuncjacji dobrze się nie kojarzy(…), ale pomińmy to.
    Wydobywa się jakieś dalekie asocjacje, nie wiadomo czy prawdziwe chyba po to, żeby ukryć związki oczywiste tak czy nie?

    Taki np. szambolan Trzaskowski jest Żydem najprawdziwszym i niepowątpiewalnym, z matki Żydówki. I rzut oka na notkę w wiki od razu pokazuje, że jest predystynowany do wyższych przeznaczeń, coś a’la Zelenski i do pary z Zelenskim.

    Nie ma co zwracać uwagi na pojedyncze detale typu ”Miasto skarbów” czy ”Zniewolona”. Ten grajek od ”Miłości w Zakopanem”, nie pamiętam nazwiska, to on akurat był modny w owym czasie. To nie jest celowa polityka. A nawet jak by była, to jednak gdzieś na marginesie. Diabłu ogarek.

    Musimy odróżnić istotę od akcydentaliów, trend od szumu.
    W ciągu czterech lat staliśmy się zupełnie innym państwem, w zupełnie innej lidze. A to jest początek drogi, dobra podstawa.

    1
    1. Guy Fawkes

      Proszę sobie choćby porównać zysk Orlenu za 8 lat POprzedniej kleptokracji z zyskiem z 3,5 roku normalnych rządów ostatnio. To jest różnica dwóch rzędów wielkości jak się nie mylę. I to najlepiej pokazuje różnicę trendu.

      5
    2. podczaszy1

      “Po namyśle powiem Panu, że byłbym ostrożny z tymi żydowskim denuncjacjami, zwłaszcza kogoś takiego jak Śpiewak( Kantor?”
      “Z drugiej strony ta żydowska predylekcjaa do denuncjacji dobrze się nie kojarzy”

      A potem.
      “Taki np. szambolan Trzaskowski jest Żydem najprawdziwszym i niepowątpiewalnym, z matki Żydówki”.

      Dobre Waszmość.
      Czy mam wyciągnąć wniosek,że Waszmość jest Żydem z predylekcją do denuncjacji? :)))

      3
      1. Guy Fawkes

        Waszmość nie zrozumiałeś, albo zrozumiałeś sercem gorejącym, zamiast głową.

        To chyba jest dość … niezwykłe, kiedy puszcza się ”śmierdzące dmuchy” na hipotetyczny temat z zamierzchłego cyklu Kondratiewa, a z uporem nie zauważa się tego, co jest przed oczami.

        Ja zwróciłem uwagę na rzecz oczywistą, której jednak uporczywie się nie zauważa. Fakt obiektywny. Poza tym tam jeszcze wchodzą w grę jakieś niebagatelne sprawy agenturalne.
        https://wiadomosci.dziennik.pl/polityka/artykuly/580553,teresa-trzaskowska-tw-justyna-tajna-wspolpraca-sb-pzpr-jazz.html

        A hagada Stasia kataryniarza rozmija się z rzeczywistością.

  9. Guy Fawkes

    @Podczaszy

    Całkowita zmiana w kampanii PO, schowanie Shreka itd. wynika przejęcia sterów kampanii przez firmę izraelską, co nastąpiło zaraz po wyroku niezawisłego SN na temat anty447, że to bubel prawny.

    1
    1. Guy Fawkes

      Cała seria znaków, wyrok SN, nieprzylot Trumpa, i nowa izraelska kampania wyborcza PO rokująca szansę…
      No ale takich znaków nie dostrzegną chyba kataryniarze, którym szlachetną działalność antykomunistyczną finansowały służby sowieckie pod pretekstem futrowania samorodnego talentu translatorskiego.

      2
        1. Guy Fawkes

          Czy Waszmość jest zakochany w Stasiu kataryniarzu, że tak boli w sercu kiedy ktoś przytomny zestawia oczywiste fakty, które istnieją, choć są przesłonięte mgłą hagady, o oczywistości cepa?
          Takie urzeczenie to nic dobrego.

  10. Guy Fawkes

    @Podczaszy

    Waszmość nie rozumiesz dynamiki procesu demokratycznego i na czym polega przygotowanie właściwej alternatywy dla wyborców, tak aby wybory były wygrane, niezależnie kto wygra.

    Ja mam bardzo dobrą intuicję, dlatego jakiś czas temu zaniepokojony porównałem demokrację z Nike, która się waha.

    //

    Najpiękniejsza jest Nike w momencie
    kiedy się waha
    prawa ręka piękna jak rozkaz
    opiera się o powietrze
    ale skrzydła drżą

    widzi bowiem
    samotnego młodzieńca
    idzie długą koleiną
    wojennego wozu
    szarą drogą w szarym krajobrazie
    skał i rzadkich krzewów jałowca

    ów młodzieniec niedługo zginie
    właśnie szala z jego losem
    gwałtownie opada
    ku ziemi.

    //

    Teoretycznie niby Waszmość rozumiesz, ale nie potrafisz odczytać tego w rzeczywistości, w konkretnym procesie.

    Kluczem jest just acete, czyli panowanie na międzymorzu. PIS lawirował i prowadził taką politykę, żeby mógł wygrać wybory bez obcego supportu. Postawił państwo na nogi i w końcu odrzucił just acete, a przynajmniej wersję maksymalistyczną. Dlatego Los (moira) zaczął reanimować inną demokratyczną alternatywę.

    No i teraz mamy rzeczywiście najważniejsze wybory po 89′.

    1. Guy Fawkes

      I wcale te wybory nie są przesądzone, jak się to mogło wydawać jeszcze niedawno. No ale nastąpiła seria znaków (SN, huragan itd) i wygląda na to, że stare Kiejkuty położyły poważną propozycję na podstolik Intermarium.

    1. mac-erson

      Na razie mój scenariusz się realizuje. Czekałem na tą podbitkę w sekwencji 3 podbitzeniem korekty jak to było dwukrotnie w 2018r.
      Kluczowa jest czarna świeca z 31.07.2019r. Połowa tej świecy to 2995 tak więc przedział 2990-3000 określam jako dopuszczalny zasięg obecnego wzrostu.
      Dlatego też wszedłem czwartek-piątek na połowę docelowej pozycji S na SP500. W przypadku podejścia pod strefę 2990-3000 będę dodawał pozycji lub będę dodawał jeśli zacznie spadać w zależności od sytuacji.
      Jeśli istotnie zawrócimy na południe w przyszłym tygodniu będę się trzymam koncepcji 2-4 tyg. spadków na zachodzie kończących korektę.
      W przypadku gdyby rynki w przyszłym tygodniu wybrały inny kierunek i SP500 przebił 3000pkt. będę rozważał alternatywne scenariusze.

    2. mac-erson

      Analogicznie Copper jest możliwy scenariusz dlaszego wzrostu 2.65 lub nawet 2.67-2.68 i tam czekają kolejne transze S-ek.
      Kolejno CAC40 wziałem pierwszą transzę po 5600 kolejna czeka 5630 poddam jeśli przebijemy szczyt 5670.
      Ropa pierwsza transza wzięta po 57. Druga stoi po 59. Poddam się po przebiciu 61.

    3. mac-erson

      I na koniec nasza bananówka.
      Tutaj zakładam nieobliczalność. Dlatego jestem na razie bez pozycji.
      S-ki w przypadku podejścia pod strefę 2160-2170. Jeśli tam nie podejdą i będziemy spadać to już czekam na dołki.
      Planowane poziomy zakupów 2010, 1960, 1910 w tym będę bacznie obserwował WIG-Banki, który jest tutaj kluczowy.
      Poziom 7100-7200 oznaczam jako poziom bardzo istotnego oporu.
      Przebicie poziomu 7200 będzie dla mnie oznaczało koniec bessy lub zejście do poziomu ok. 6100

  11. Mariusz

    https://www.bankier.pl/wiadomosc/Powell-podtrzymal-nowojorskie-indeksy-7734248.html

    Po wiadomościach o bezrobociu w uSA przypomniałem sobie że chyba kiedyś pan WB sprokurował tekst o tym że rosnące bezrobocie w szczycie ekspansji to bardzo silny sygnał ostrzegawczy przed nadchodzącą recesją.

    Panie red.007 gratuluję, sam jestem na Ursusie od dawna i po obecnych wzrostach jestem na 0, ale ja wierze w Polskie marki.
    Jak się rozpęta prawdziwa wojna na cła i niszczenie waluty to nawet na bezrybiu i rak ryba, nawet taka firma krzak może odzyskać blask.
    Liczy się horyzont czasowy inwestycji mnie zadowoli 100% w 2/4 lata.

    1. red.007

      To ja Panu gratuluję odporności na stres.
      Ponieważ Pańskie pisanie wydaje się być normalne,po tym co tu było i podejście średnioterminowe,to podzielę się pewną uwagą
      Zrobi Pan co chce.3,50 będzie wcześniej niż dwa lata.
      Na wykresie wyraźnie widać,że od majowego szczytu z 2017 do sierpniowego dołka mamy do czynienia z zygzakiem załamanym czyli takim gdzie
      38,2% A<C(rozpoczęte od lutowego szczytu)<61,8%A.
      Jest przykazanie mówiące,że struktura ta musi być zniesiona kolejnym ruchem co najmniej w 78,6%,odpowiada to okolicom 5 zł.
      Wzrost do tego poziomu jest bezpieczny i nawet większe korekty nie zmienią biegu sprawy.
      Poziom 3 zł podałem dla niewiernych a i tak zareagowali alergią.
      Wzrost wielomiesięczny będzie zdecydowanie powyżej 5 zł ale nie ma potrzeby nikogo tu szokować a i tak co poniektórzy nie mogą ochłonąć.

      4
    1. red.007

      Nie mam odwagi zająć stanowiska.
      Ponieważ nie mam pewności,że kurs nie zejdzie jeszcze poniżej listopad 2018,nie brałem tej spółki pod uwagę w moich inwestycjach.
      Powyższe nie oznacza,że takie zejście musi być.
      Natomiast jeśli zejdzie poniżej listopad 2018 będę ją miał na oku.

    1. red.007

      Rozumiem,że tą spółkę Pan ma i punkt widzenia jest dla Pana pozytywny.
      Je tej spółki nie mam i mój punkt widzenia nie jest jednoznacznie pozytywny.
      Cóż tu więcej można napisać?
      Oznaczenie fal nie jest żadnym dowodem.
      Rynek to zweryfikuje,nie my.
      Poprosił Pan o moje stanowisko,to je przedstawiłem.
      Powtórzę,nie inwestowałem w tą spółkę a Panu życzę wzrostów.

      1. red.007

        Jeszcze dodam,że oznaczenie fal rozumiane jako struktura,było dla mnie inspiracją do zakupów Ursusa i było to dość proste,bo wykres był uprzejmy wyrysować od 1 lipca TUK w F5-widać to dość dobrze na interwale np.H4.
        Zatem mi chodzi bardziej o znalezienie w moich poszukiwaniach struktury odwracającej,niż liczenie fal,bądź ich oznaczanie.

        2
      2. skaven

        To że pytam nie oznacza że mam. Obie firmy fundamentalnie w tym samym miejscu, wykresy identyczne, obie pozyskały inwestora i finansowanie, z tą różnicą że bra ma produkt, który ma szanse teoretycznie mieć zasięg globalny. Czyli wybór w co pan inwestuje zależy od jakiego widzimisie tzn przekonania? Oznaczenie fal nie jest żadnym dowodem czyli pozostaje rosyjska ruletka. Też tak myśle.

        1. red.007

          Widzimisię wyjaśniłem w powyższym poście-struktura odwracająca w tym przypadku Trójkąt ukośny kończący,ze zwróceniem uwagi na słowo”kończący”
          Na razie na BRA tego nie dostrzegam i nie podejmuję żadnej decyzji.
          W moim przypadku nie ma żadnej rosyjskiej ruletki,to tylko Pana zdanie.

        1. versus_one

          @red.007

          Patrząc na korektę od 19-11-2018 do 7-03-2019 nie mam złudzeń, że cena będzie jeszcze szorować po betonie. Są dwa bardzo ciekawe poziomy. Pocieszającym symptomem mogłoby być załamanie F5 w obecnym trendzie.
          MACD w tym momencie jest neutralne na tygodniowym. Co innego na mniejszych interwałach.

  12. tinley

    Ktoś oglądał dzisiejsza konwencję PIS? To teraz powinniscie zrozumieć czemu ten trup – GPW nie rośnie. przecież to co wygadywał ten osobnik to wyrok dla spółek produkcyjnych. Firmy konsumpcyjne, handel jakoś da sobie radę, ale spółka produkująca na eksport, zagraniczne opierające się na taniej sile roboczej to raczej kierunek Ukraina albo inna Białoruś. I taki bedzie efekt miraży o eldorado nad Wisłą.

    13
    1. skaven

      @tinley
      Ty, facet, o czym ty piszesz, ty myślisz że ktoś ci przyjdzie do fabryki pracować za 3 tys zł?
      Czy ty rozumiesz czym jest płaca minimalna? Byle gówniarz po studiach nie umiejący przykręcić śrubki śrubokrętem a co dopiero poprawnie napisać CV przychodzi na pierwszą rozmowę i woła więcej.
      Hasła pt. tania siła robocza, ten osobnik itp świadczą że musiałeś nie skończyć nawet 8 klas podstawówki, co?
      A może dotknęła cie fala zwolnień w jakiejś “intytucji finansowej”. Wiem z drugiej ręki że tam jest krucho i wielu ciężko to przeżywa.

      3
        1. skaven

          Odpowiada ci człowiek, który prowadzi firme, zarobił pierwszy mln do 30 stki na czysto, współpracuje z 70 osobami na co dzień w swojej branży i zrobił 13 mln obrotu w ciągu roku na GPW. I głosuje na pisowców.
          Coś jeszcze?

          5
  13. skaven

    @tinley
    Paradoks polega na tym że dzisiaj byle hipster w rurkach po humanistyce, w korpo mający 5 razy mniej kompetencji, od człowieka obsługującego maszyne w średniozaawansowanej fabryce zarabia 3 razy więcej. I to jest paradoks tzw. liberalnej demokracji w PL, która ulega właśnie powtórnej transformacji.

    1
  14. skaven

    To były czasy tinley? “zapier.. dzielaj za to co daje a jak nie to mam na twoje miejsce dziesięciu”.
    Achh, wielu z łęzką w oku wspomina Balcerowicza.
    Szczęście że jest tvn i można jednym kliknięciem przenieść się w te piękne czasy komuny i posłuchać mądrego.

    2
  15. Guy Fawkes

    @Skaven

    //…człowiek, który prowadzi firme, zarobił pierwszy mln do 30 stki na czysto, współpracuje z 70 osobami na co dzień w swojej branży i zrobił 13 mln obrotu w ciągu roku na GPW. I głosuje na pisowców.//

    Brawo Skawen!

    Jak PIS wygra wybory, to otworzę w Polsce firmę inwestycyjną, żeby płacić podatki w Kraju.

    4
  16. bartek

    jak nie lubie PiS, to trzeba im przyznac ze pomimo ubóstwa intelektualnego sa o klase wyzej niz ich poprzednicy – bravo za sciągalność podatków i domknięcie luki VAT

    niestety polskie wybory parlamentarne to wciaz wybor miedzy dżumą i cholerą

    jak kaczynski odejdzie na emeryture to sie to i tak rozsypie

    10
    1. Guy Fawkes

      //…pomimo ubóstwa intelektualnego…//

      Wsadź sobie w … buty takie … przeintelektualizowane komplementy.

      Rząd PIS jest normalnym rządem, którynie stoi na świecy podczas rabunku, jak POprzednicy.

      O intelekcie POstKOmuny świadczy prognoza tego profesora[sic!] głównego eksperta, nie pamiętam nazwiska, na ”rz”, że deficyt za rok 2018 wyniesie 100 mld.

      No i z pewnością by tyle wyniosła, gdyby POpaprańcy dalej rządzili i wprowadzili te wszystkie plusy co PIS. Wtedy deficyt wyniósłby co najmniej 100 mld.
      I ta prognoza profesora(!!!) ekonomii najlepiej świadczy o poziomie intelektualnym POstKOmuny

      8
    2. Guy Fawkes

      //…wybory parlamentarne to wciaz wybor miedzy dżumą i cholerą…//

      To jest kłamstwo. Można powiedzieć, że człowiek wybiera tzw. mniejsze zło, w sensieże żadna partia nie odpowiada konkretnemu człowiekowi w 100 procentach.

      POstKOmunizm to jest zło samo w sobie, które zawsze będzie złem, bo to są struktury okupacji, które trochę przypudrowano pod kątem transformacji.

      Rząd PIS tworzy podstawy państwa suwerennego. Stąd ten kwik.

      9
      1. bartek

        @gf

        Łojezuu, oficer propagandowy na służbie monitoruje dyskurs na blogu hehehe ;b

        dla mnie PiS to partia populistyczna, ktora zrobi (a dokladnie przeje) wszystko aby utrzymac sie przy wladzy, mysla krotkoterminowo
        sie nie dziwie bo w kaczynskiego wieku to on ma gdzies co bedzie za 10-15 lat – on nie dozyje – ja tak

        stad mowa o ubóstwie intelektualnym, elit tam nie ma i elity na pis nie glosuja

        morawiecki to oportunista i rownie dobrze odnalazl by sie w PO (byl przeciez doradca Tuska) jak by go tam premierem chcieli zrobic – i szczekalby na PiS

        wiec dno i degrengolada z obu stron

        zapodalem ze pisowy zamordyzm i siermiężność pozytywnie przełozyła sie na sciagalnosc podatkow i domnkniecie luki VAT

        reszta w naszych rekach – my budujemy kraj, a zeby te patałachy nam przynajmniej nie przeszkadzały

        4
    1. versus_one

      @wider_swider

      Jak już o złocie prawisz, to rzeczywiście metal ma potencjał.

      Złoto na jednej z walut głównych jest na początku bardzo dużej F3, która może zakończyć się max. w 08-2023r. Podejrzewam 35% wzrost o ile nie więcej od dziś. Można to wiązać z wygaszaniem dodruku tej waluty na masową skalę w 2018r.

      1
  17. mac-erson

    U mnie ostatnie 3 lata nastąpił wzrost ceny usług o 50%. Zarobki w firmie też o 50% ale sumarycznie zysku zostaje więcej.
    Tak więc gospodarczo póki co na tak 🙂
    Ale… powyżej mojej granicy tolerancji jest naginanie konstytucji, robienie prywatnego folwarku z TV publicznej, próba przejęcia sądownictwa. PRL już raz to przechodziłem i mam nadzieję, że nigdy więcej. W przeciwnym przypadku za kilka lat pakuję manatki i szukam innego miejsca na ziemi.

    14
      1. Guy Fawkes

        //W przeciwnym przypadku za kilka lat pakuję manatki i szukam innego miejsca na ziemi.//

        Ty w ogóle mobilny jesteś, bo już nieraz mówiłeś o przeprowadzce, tylko ostatnio z powodu jakiegoś geddonu systemowo-globalnego:))

        Nie chcę się narzucać z tymi sprawami you know, ale przepowiednie sugerują, że lepszego miejsca nie znajdziesz.

        3
  18. skaven

    @naginanie konstytucji, folwark tv, kasta sędziowska – nasłuchałeś się taśm z sowy i przyjaciół?
    Jak pojeździsz po świecie to zamelduj gdzie jest fajna tv. A
    na marginesie przecież w dobie internetu i kablówek wszędzie na świecie nadają reżimową więc po co się przeprowadzać.

    4
    1. mac-erson

      Nie ma co się śmiać.
      TV publiczna ma nieograniczone możliwości budżetowe na propagandę.
      Wykupują na potęgę wszystkie bardziej wartościowe transmisje sportowe i inne wydarzenia.
      Za to regularnie w sobotę od 20tej mogłeś sobie posłuchać Majteczki w Kropeczki i inne ambitne hity z dzieciństwa Pana Prezesa Kurskiego.

      4
  19. skaven

    Na reżimowej the voice of poland, w jury młode gwiazdy i margaret, która się masturbuje i jest apostatką.
    Na tvn od 10 lat w jury te same dinozaury w mam talent. Na polsacie po kiepskich leci po raz 100 epoka lodowcowa.
    Gdyby nie Kurski to połowa narodu pewnie by dzisiaj piła na umór.

    1
    1. skaven

      Ludzie,
      Dzisiaj stróż na budowie u dewelopera dostaje 2500zł na rękę minimu. Znam inwestycje na której stróż dostaje w rękę 4500zł i pracuje na dwie zmiany bo nie można znalezc nikogo za te pieniądze.
      Znajomy w fabryce 150 osób płaci na reke min. pensje 4000zł.
      Widze ze sporo tu biznesmenów, którzy zatrudniają fachowców we własnych firmach za 3000zł brutto. Wszyscy tu inwestorzy prowadzicie firmy zajmujące się wykaszaniem rowów przydrożnych czy skupy butelek?

      2
        1. Guy Fawkes

          To się naucz fachu. Znam człowieka, który jest bardzo dobrym i solidnym fachowcem.
          Za wykończenie mieszkania dwupokojowego w stanie deweloperskim bierze wiesz ile? 55 m2.

          Mieszkanie ma drzwi i okna, oraz piony. Za położenie glazury, podłóg, montaż wszystkich sprzętów, malowanie, składanie wszystkich mebli oraz całą logistykę, tak że wszystko jest gotowe a inwestor nie musi się niczym zajmować, bierze 20 tysięcy i zajmuje mu to mniej niż miesiąc. W średnim mieście. I jest rozchwytywany.:))

  20. slow2006

    macerson

    no nie ma powodu do paniki bo zamkneli sie prawie na szczytach czwartkowych, nie jest zle, ale nic nie spadlo, tak ze tez nie jest dobrze. w weekend odpoczna i zrobia co maja zrobic. ty wierzysz w spadki, ja niebardzo, za duzy lament np o jakies taryfy, nocna dzienna, a rynek sobie nic z tego nie robi i jest na szczytach

    all

    rozmawianie o polityce jest tak samo glupie jak zastanawianie sie ile sniegu spadnie w zimie, iles spadnie, a ile to i tak nie wiadomo, a tak w ogole to jakie to ma znaczenie, i tak pozniej bedzie inna pora roku

    2
      1. Guy Fawkes

        W tzw. demokracji 45 lat??
        W obliczu nadchodzących kryzysów?

        @@
        Ja też nie chciałbym pisać o polityce, a przynajmniej w sensie bieżącego zaangażowania, więc proszę durniów o nieprowokowanie.

        Każdy może sobie porównać liczby, budżety, luki itd.
        Obecny rząd jest z pewnością najlepszy z dotychczasowych i zasługuje na to, żeby mu przedłużyć kadencję.
        Oczywiście nie ma rzeczy idealnych, ale liczy się trend i wiarygodność.

        Nie ma o czym dyskutować, bo o faktach się nie dyskutuje, a tym bardziej o gruszkach na wierzbie. To jest już nawet nudne.
        Dożyliśmy czasów, że ciągły napływ pozytywnych informacji stał się nudny:)))

        1
        1. mac-erson

          @Sir Guyfawkes

          Kończąc wycieczki polityczne (bardzo nie lubię rozmawiać o polityce).
          Może i ten rząd jest najlepszy nie znam się.
          W każdym bądź razie ja już mam dość leśnych dziadków skażonych wychowaniem i życiem w PRL i byłbym szczęśliwy gdyby przyszli nowi ludzie spoza bieżących układów, z nowym podejściem do polityki. Wiem utopia.
          Jeden Biedroń nie czyni wiosny 😉

          8
          1. Guy Fawkes

            ”Co Pan mówisz takie rzeczy”?

            Biedroń to komuch, zaczynał jako komuch, narobił trochę szoł i na gwizdnięcie wrócił grzecznie do nogi, czyli do SLD.
            A w tym całym szoł wcale nie chodzi o jakieś ”prawa”, tylko o wywołanie konfliktu. Komuna i obce dwory potrzebują w Polsce konfliktu.
            Popatrz sobie na takiego Piaska. Czy ktoś mu w czymś przeszkadza??? Jeżdzi sobie lexusami, lata helikopterami i wszyscy go lubią, bo jest sympatyczny chłopak i nikt o nic nie ma pretensji. Osobiste sprawy to z definicji nie są sprawy publiczne.

            3
  21. cebeerxx

    Z tym naśmiewaniem się z 4 tys dla stróża nocnego też byłbym ostrożny. Kwalifikowani ochroniarze z bronią potrafią zarobić po 8-9 tys na rękę, osobiście znam takich. Fakt że robią na ponad dwóch etatach, niemniej jednak. I fakt, że za Tuska mogli pomarzyć o takich stawkach, bo podobno firmy miały masowo bankrutować po podwyżce płacy minimalnej. Bez komentarza

    2
  22. red.007

    Mój syn pracuje w firmie zajmującej się świadczeniem usług dla świata w zakresie sieci komputerowych,jest to jakiś pododdział ze Stanów.
    Dziwił się moim ostatnim wybrykom,bo z jego wiedzy wynika,że tylko CDR ma przyszłość.
    Nie wiem czy jest to głos ulicy,czy należy czasem dziecka posłuchać.
    Mnie ta firma nie interesuję co nie znaczy,że nie będzie rosła.
    Takie czasy,że gry zdobywają rynek a traktory nie.
    Zasadę mam prostą:szukam spółek,które mają na interwałach miesięcznych potencjał do kreślenia dużych elliottowskich fal trzecich.
    Mówiąc inaczej szukam dłuższego początku przyszłej drogi.
    Na interwałach tygodniowych szukam kończenia fal drugich a na dziennych i mniejszych fal C korekty.
    Nie wiem gdzie znajduje się CDR.
    Dla mnie kandydatami do kreślenia dużych fal trzecich są m.in.:Ursus,PDZ,AST,BRA itd.
    Nadwyżka kapitału idzie w KGH jak ustali swój kierunek.
    Mnie interesuje ulokowanie kapitału na miesiące czy lata,to co się dzieje na dziennym niewiele mnie obchodzi.
    Sumując: nie mam zdania co do CDR i nie jestem w stanie Ci pomóc,choć znając Ciebie doskonale sobie sam poradzisz.

  23. deco10

    @red.007 oraz @mac-erson

    Po wystrzale Ursusa nagle wszyscy mają dziesiątki pytań do @red.007, cena sławy 🙂
    Ja miałbym tylko pytanie jaką książkę o falach przełożoną na język polski polecalibyście do przeczytania? Dzięki.

    3
    1. red.007

      Źle się z tym czuję.
      Każda ewentualna pomyłka z mojej strony będzie po dziesięciokroć napiętnowana.
      Wewnętrznie czuję,że część piszących tylko czeka,aż się noga powinie,dotyczy to szczególnie tych,którzy nie mają odwagi podać swoich pozycji.

      Jeśli chodzi o falki,to powiedziałbym nie idź tą drogą.
      Wbrew pozorom to nie falki.
      Widzę klina zniżkującego,czasami TUKa,czasem flagę,to zakupy,ot cała tajemnica.
      Nie rgr czy inne formacje,bo tam często występuje negacja formacji i idzie mocny ruch w przeciwną stronę.
      Falki bez fibo nic nie znaczą a tu ze mną kiepsko.
      Może @versus lub@dociekliwy coś Ci doradzą,ja nie jestem w tych sprawach wiarygodny.

      2
      1. deco10

        Dla mnie, jeśli to nie jest biografia pseudo gwiazdki lub poradnik o samorozwoju, książki to nie jest strata czasu.
        Akurat fale elliota zawsze wydawały mi się nazbyt zawiłe i bardzo uznaniowe ale chciałbym chociaż “dotknąć” tematu. Natomiast pewnie jeszcze długo zostanę przy świecach, poziomach i oscylatorach.

  24. Dante

    1. Byczy sentyment dla złota, dolara i obligacji jest skrajnie wysoki
    2. Sentyment dla miedzi, ropy, akcji rynków wschodzących, AUD, NZD i GBP jest skrajnie niedźwiedzi.
    3. Inflacja zaczyna przyspieszać ogólnieświatowo – podobnie jest szansa na odbicie PMI dla światowej gospodarki.
    4. Zwrot z akcji – zwrot z obligacji znowy jest znowu dodatni.
    5. Brexit się znowu oddala (do stycznia?) i są szanse na nowe rozmowy handlowe Chiny – USA.
    6. Australia i Wielka Brytania notują gigantyczne nadwyżki w handlu międzynarodowym.

    Zatem powinien wystąpić “melt up” na rynkach akcji i kapitał powinien teraz płynąć ze srebra, złota, obligacji, dolara, franka, jena do surowców, akcji rynków wschodzących (EM) (trochę mniej do akcji DM) i walut surowcowych i GBP.

    2
      1. Dante

        Tylko wtedy nie było jeszcze newsów o sytuacji Deutsche Banku, dalszej eskalacji wojny handlowej USA-Chiny, mocnej dewaluacji yuana, zamieszek w Hong Kongu, przejęcia władzy przez BoJo nad Brexitem, tąpnięcia argentyńskiej giełdy i argentyńskiego peso, a także skrajnego antysentymentu wobec rynków wschodzących.

        2
  25. fast_market

    Saudi Aramco robi IPO. JP Morgan ma duże szanse, żeby to zorganizować.
    Czyżby obawiają się, że ceny ropy mogą już nie wzrosnąć???
    Kiedyś odraczali IPO do czasu, aż cena ropy dojdzie do 70$…
    A może boją się, że $ kończy swoje umocnienie i stąd ten pośpiech?

    2
  26. billy_the_kangoor

    @Carrie
    @Guy
    Gra o bandy skończyła się.
    Jaki target widzicie?
    Swoje zdanie wypowiedziałem.
    Już teraz można wpisać w ten wykres sub-waves a-b-c-d-e – zależy, co kto widzi? 🙂
    Natomiast, wg mnie troszkę za późno, żeby włożyć w tą strukturę falę “C” i impuls 5-falowy z targetem na 12,50 USD za baryłkę?
    Tak, taki wówczas byłby target na 2020 rok.
    Only Time will tell?
    Tyle, że ja na giełdzie nie uznaję takiej zasady.

  27. billy_the_kangoor

    @Carrie
    Jeszcze jedna sprawa odnośnie Loonie:
    Poziom 1.30 na tej parze jest tak naprawdę efektem dwóch skorelowanych od początku 2019 walut.
    https://stooq.com/q/?s=usdpln&d=20190906&c=5m&t=l&a=lg&r=cadpln
    Jeden dolar był silny, drugi też z medianą na 1.3250.
    Gann kończy mi się na LOONIE na 1.2920
    Powstała bardziej luka przeszacowania CAD-a do AUD i to trzeba wykorzystać w tej korekcie.
    Fair Value na tej parze to 1:1.
    Na ten moment szczytem korekty będzie 0,95 AUDCAD
    Take Care, Billy

    2
        1. szyderca667

          @mac-erson
          Dla mnie analogia sierpnia jest maj ze wzgledu na rewizje Polski w koszyku EEM. To by oznaczalo miesiac wzrostu i spadki w pazdzierniku przed kolejna rewizja. Zaczekaj z shortami przynajmniej do wig20usd 560 wg Neidka prawdopodobne.

    1. mac-erson

      Jeśli to do mnie to możliwe.
      Róznie wychodzi. Mam dwie strefy w pierwszej szorciłem (SP500, CAC40, Copeer, Oil).
      Druga strefa jest troszkę wyżej i na nią ewentualnie czekam (dzisiaj, może jutro).
      Nasz rynek: za wcześnie zacząlem PKO ale z futersami na W20 czekam spokojnie.
      Jesteśmy w strefie docelowej (2160-2180) ale daję się rozwinąć do końca tej korekcie.

Dodaj komentarz