Dołkowe sygnały na WIG-u, szczytowe na USD/PLN

1 października USD/PLN ustanowił swe przynajmniej 34-miesięczne maksimum, zaś 11 grudnia WIG-20 zaliczył swoje przynajmniej 34-miesięczne minimum, po czym wzrósł w 8 sesji o przynajmniej 3 proc.

Powered by macrobond.com

Sprawdźmy, kiedy w przeszłości zdarzał się taki wzrost WIG-u 20 następujący w nie więcej niż 2 tygodnie po ustanowieniu przez ten indeks przynajmniej 34-miesięcznego dołka i w nie więcej niż 3 miesiące po zaliczeniu przez USD/PLN przynajmniej 34-miesięcznego maksimum i nanieśmy te sygnały na wykresy WIG-u i USD/PLN.

Powered by macrobond.com
Powered by macrobond.com

Myślę, ze sygnał z drugiej połowy października 1998 można zignorować, bo ciągle przebywaliśmy wtedy w fazie wysokiego tempa inflacji, co przekładało się na generalnie zawsze rosnący kurs dolara. Ale 3 ostatnie sygnały z przełomu lutego i marca 2009, czerwca 2012, grudnia 2015 i stycznia/lutego 2016 można jak się wydaje odnosić do obecnej sytuacji.

Na pytanie o to, czy w tych 3-ech epizodach chcielibyśmy sprzedać dolary i kupić akcje, każdy chyba odpowiedziałby twierdząco, chociaż sygnał z grudnia 2015 był o miesiąc zbyt wczesny jeśli chodzi o akcje, a dolar drożał do grudnia 2016 zanim wyraźnie spadł.

Po tych 3 sygnałach dolara należało odkupować odpowiednio 2 lata i 3 miesiące późnej (w maju 2011), 2 lata później (w czerwcu 2014) i 2 lata i 1 miesiąc później (w styczniu 2018).

Po tych 3 sygnałach WIG należało sprzedawać odpowiednio 2 lata i 2 miesiące późnej (w kwietniu 2011), 2 lata i 11 miesięcy później (w maju 2015) i 2 lata i 1 miesiąc później (w styczniu 2018).

O tym, czy po obecnym sygnale będzie podobnie, przekonamy się w przyszłości.

Podsumowanie: zachowanie WIG-u i USD/PLN ostatnio sugeruje, że rynek akcji wszedł już we wzrostową fazę cyklu Kitchina, a USD/PLN w jego fazę spadkową.

Komentarze

  1. cebeerxx

    “Po tych 3 sygnałach WIG należało odkupować odpowiednio 2 lata i 2 miesiące późnej (w kwietniu 2011), 2 lata i 11 miesięcy później (w maju 2015) i 2 lata i 1 miesiąc później (w styczniu 2018).”

    Odsprzedawać, panie Wojtku.

    4
  2. mac-erson

    @Sir Guy
    Zejście Usiaków do SK45 na H4 jak dzisiaj – w większości fal tegorocznych zwiastowało jeszcze jedną falkę wzrostową przed zmianą trendu średnioterminowego (może obecnie jesteśmy w 4-ce w falce od 03.12).

  3. Guy Fawkes

    @Podczaszy

    Minęło 80 lat, a Putin ciągle jest w sojuszu z Gitlerem, usiłuje na wyizolować (z Ojropy) i zdać całkowicie na łaskę i niełaskę(!) towarzyszy amerykańskich.

    Gdyby to ode mnie zależało, to zerwałbym stosunki dyplomatyczne z ruskimi bandytami i miałbym 5 minut na narzucenie własnej polityki historycznej, kiedy świat otworzyłby japę ze zdziwienia.
    Inna sprawa, że nasi zbroją się w takim tempie, jakby chcieli zdążyć … na swój pogrzeb.

    Znamienne, że konfederaści zaniemówili. Normalnie organizują po kilka konferencji dziennie, a teraz zgłupieli. Co innego jechać po swoich, żywych i umarłych, tu są odważni, a co innego narazić się kacapom:))

    Jak widać, sławna inteligencja werbalna ma swoje granice:))
    Jakże by inaczej. ”Nie ma Mickiewicza i nie ma Miłosza.”
    Cicho sza.

    https://www.youtube.com/watch?v=m98MBACe1xk

  4. Guy Fawkes

    @WB

    Może by uwolnić Dantego, Panie Wojtku, nie spychać go do otchłani, gdzie nad wejściem jest napis ”Porzućcie wszelką nadzieję, którzy tu wchodzicie”?

    On to wkrótce zrozumie, że zawsze się prowadzi swoją wojnę w ramach czyjejś większej wojny. Przeież Grześ Braun jeszcze tego nie rozumie, że nawet duże państwa nie mogą sobie pozwolić na prowadzenie wyłącznie swojej wojny, tylko wojują w ramach wojen hegemonicznych.

    1
    1. allo allo

      dante to ruski troll poczytaj sobie co dzis wyczynia na blogu independt trader w ostanich dniach odkryl sie calkowicie
      zreszto kto normalny spamuje dziesiatkami wykresow linkow
      w swiete praktycznie codziennie. I to na kilku forach – to nie jest normalne i nikt takich rzeczy za free nei robi bo to strata czasu
      chyba ze sluzy urabianiu umyslow.

      2
      1. Guy Fawkes

        Ja mam problemy z czytaniem i mam wrażenie, że chłopak jest przygnieciony przez opinie mainstreamowe, ale wyrośnie z tego.

        A co do rusofilii, to chyba Putin wszystkich z tego w końcu skutecznie wyleczy.:))

  5. skaven

    1,5% kapitału na WZ przegłosowało emisję 29,7mln akcji. Fundamentalnie spòłka robi się ciekawa, ff 100% to przy dużej ilości akcji ciekawy kąsek dla PPK, W długim terminie pomimo braku zyskòw widzę potencjał do wzrostu kilkaset procent. Zarząd i założyciel spòłki nie posiada praktycznie akcji co oznacza że spółka chce się dzielić z inwestorami.
    Nazwę spòłki podam na priv.

      1. Igor71

        Kolega @skaven ma dzisiaj specyficzne poczucie humoru. Gdyby był politykiem to zdanie “Zarząd i założyciel spòłki nie posiada praktycznie akcji co oznacza że spółka chce się dzielić z inwestorami” zgłosiłbym do konkursu srebrne usta 2019.
        Chodzi oczywiście Braster, który jest już trupem. Uwzględniając emisje akcji serii L i N należy się spodziewać w perspektywie kilku dni zejścia ceny akcji poniżej 10 groszy za akcję. Tu można śmiało grać na krótko. Spółka padnie w ciągu następnego kwartału.

        4
  6. billy_the_kangoor

    @konsultant121
    Dziś dostałem prezent świąteczny w postaci 0.70, na który czekałem ponad 2 miesiące.
    Poprzednie dostałem przed Świętami i jestem z nich zadowolony.
    Masz zatem prezent Noworoczny ode mnie.
    Na tym nie zagrasz, ale niech będzie Tobie pomocne przy podejmowaniu kolejnych decyzji.
    Był RGR, mamy ORGR.
    https://pokazywarka.pl/soxxso/
    Take Care,
    b_t_bear

    1
  7. swb1

    Mam takie wrażenie, że tuż przed tym, jak w roku 1863 Polacy rzucili się w samobójczą awanturę zwaną Powstaniem Styczniowym, musiał miedzy nimi panować nastrój, jaki PiSobolszewicka propaganda wspierana dziwnie solidarnie przez światową prasę, wywołuje obecnie. Obym się mylił. I oby względna słabość polskiej giełdy nie miała z tą sprawą związku.

    3
  8. Igor71

    Panie Wojciechu,
    Kilkanaście dni temu ukazał się poniższa informacja:
    “Goldman GS, with its mid-December announcement, becomes the first of the large U.S. banks to establish explicit restrictions on financing for any part of the oil-and-gas sector”
    Czy wie pan na ten temat coś więcej?
    Czy może to np. oznaczać, że istnieje ryzyko, że Morgan Stanley, JP Morgan, Citi, GS i Merrill czyli główni gracze na GPW nie będą wkrótce kupowali akcji PKN, Lotos, PGE, PGN czy Tauron?

    1
  9. swb1

    Bardzo interesująca sytuacja. Jeśli Putin eskaluje napięcie z Polską, to nie robi tego bez przyczyny, należy założyć, że realizuje jakiś plan. Wywołanie awantury z Polską jest na pewno pierwszym elementem tego planu.
    Znamienne w tym kontekście jest zachowanie żydobolszewickiego trolla guj fołksa, który wpisuje się w logikę działań Moskwy. Nakręca emocje, histerycznie nawołuje do konfliktu z Rosją.
    Czyżby to był tylko owoc licznych spotkań Putina z Netanjahu? Czy to jednak gra USA o załatwienie swoich spraw z Rosja rękami Polaków, czy jedno i drugie?

    2
  10. red.007

    Tam gdzie nie wiadomo o co chodzi,to chodzi o pieniądze a ściślej o opóźnienie Nord Stream 2 i gaz :
    https://www.money.pl/gospodarka/nord-stream-2-opozni-sie-o-kilka-miesiecy-putin-zabral-glos-6460809595528833a.html
    To wojenka Putina przeciw USA a wykorzystuje do tego sojusznika jakim jest Polska,bo na USA żadnego wrażenia nie zrobi.
    https://www.rmf24.pl/fakty/polska/news-drogi-prezydencie-putin-georgette-mosbacher-odpowiada-na-osk,nId,4235171
    Proszę zauważyć,że od czasu zakontraktowania dostaw LNG z USA do Polski,Putin stał się bardzo nerwowy.
    Kasa,bo jak wytłumaczy Rosjanom coraz mniejsze wpływy,ktoś musi być winny tylko nie on,odwrócić uwagę,to stara metoda KGB.

    6
    1. Guy Fawkes

      Myślę, że chodzi o coś więcej niż (nomen omen) gaz.
      Rząd zareagował powściądliwie i nie dał się wyizolować.
      Wtedy kacapy zrobiły coś takiego:

      //Czy sądzi pani, że zna się na historii lepiej niż na dyplomacji?//
      https://wpolityce.pl/polityka/479914-ambasada-rosji-atakuje-mosbacher-za-obrone-polski

      Pokutowała[sic!] opinia o wysokiej jakości ruskiej dyplomacji i służb specjalnych.
      No i w Polsce okazało się, że opinia o dyplomacji jest grubo przereklamowana, a w Niemczech złapano kremlowskiego cyngla.

      Ruscy zaczynają kiksować. I bardzo dobrze, oby tak dalej.

  11. swb1

    Warto pamiętać, że grupą, która najbardziej zyskała na awanturze zwanej Powstaniem Styczniowym, kosztem Polaków, którzy w tą awanturę dali się wmanewrować byli Żydzi, którzy odkupowali konfiskowane powstańcom majątki i z czasem zaczęli zajmować miejsce szlachty w strukturze społecznej.

    1
    1. macarek

      Myślę, że to Francja za tym stała by wmanewrowac Prusy w wojnę z Rosja, ale jak nie wyszło to się odwróciła. Innym beneficjentem byly USA – Rosja sprzedala Alaske na splaty długów? Ostatecznie to powstanie zmusiło Polaków do pracy nad fundamentem kapitałowym i oświatowym niszcząc na zawsze feudalizm. niestety w naszym regionie takie zmiany byly krwawe.

      1. swb1

        Kto wmanewrował to wmanewrował. Pewne jest, że przy tym polskim ogniu wielu swoje pieczenie upiekło. Baczmy więc, żeby znowu nas nie wmanewrowano, bo relacje geopolityczne, nasze miejsce w tej układance jest takie samo.
        Uważajmy na trolli, którzy nam wskazują nasz udział w “wojnie hegemonicznej” i do niej nawołują, bo po prostu marnie skończymy.

        1
  12. macarek

    Gdzieś słyszałem, że Polska ma choć częściowo zastąpić Chiny w łańcuchu dostaw dla USA. Ma to być wręcz wymuszone na koncernach. Czy uważacie to za prawdopodobne i czy mogłoby przyczynić się do tej oczekiwanej hossy na wigu? Te sankcje na NS2 jakby to uprawdopodabniają.

    1
    1. NadaNullZero

      Nie wiem czy Polska, ale na pewno ktoś ma ich zastąpić.
      Chyba w 2002 roku, kiedy z biurowców w Krakowie stał Błękitek i Szkieletor, wywiózł mnie pod Kraków polski Amerykanin i pokazał swój kampus biurowy. Mówił, że rozmawiał z dyplomatami i politykami w Waszyngtonie po 11 września i byli przerażeni tym, że centra outsourcingowe są w Indiach i okolicach. Przedstawił wizje jak zachodnie koncerny szturmują Polskę i zakładają centra R&D, księgowe itd. Poskrobałem się po głowie i powiedziałem i pomyślałem – niech mu tam będzie. Teraz w Krakowie pracuje w tych centrach 80 tys. ludzi jak gdzieś słyszałem.
      Myślę, że podobne przerażenie jak w 2002 roku panuje teraz w USA z powodu Chińczyków. Więc będą przenosić te swoje dostawy. To był chyba cel siania niepewności przez Trumpa. Chodzi o to by firmy zrozumiały, że z dnia na dzień mogą zostać pozbawione dostawców jak zostaną w Chinach.
      A czy się to tak bardzo przełoży na WIG? No nie wiem.
      Nawet jak przyjąć, że w tym czasie WIG20TR wzrósł 100% czy WIG 200% to czy za 18 lat to jest znowu tak dużo?

      4
  13. swb1

    Panie Wojciechu skoro ten troll, czy on-tam ruski czy żydowski, taki skory do blokowania to może jemu dałby pan odpocząć jakiś czas. Albo przynajmniej, skoro już chce pan go tu hodować, bierze go pan w ochronę to może go pan od czasu do czasu zmityguje. Czasami trudno się powstrzymać od reakcji gdy się nawet mimochodem spojrzy na ten jego arcyszkodliwy bełkot, który tutaj często po prostu dominuje.

    1
      1. mac-erson

        Ja wolę książki na temat rozwoju osobistego / biznesowego i ciekawe biografie. Wolę nie czytać co się wyprawia na “górze” będę zdrowszy 🙂
        Dla ludzi niezadowolonych z życia/pracy polecam książkę: Fu..k it! Rób to co lubisz.
        Polecam też na długie zimowe wieczory filmiki na Netflixie: Dwóch Papieży, Historia Małżeńska.

        2
        1. red.007

          To tak jak ucieczka w alkohol,aby nie mierzyć się z rzeczywistością(żarcik).
          To są sprawy fundamentalne.
          Odrzucono wniosek Konfederacji kontr ustawy dla 447 i to mnie przekonało o powadze tematu.
          Nasze dyskusje przed wyborami sprowadzające się do głupot w stylu 500+,pokazują jak łatwo można nami manipulować rzucając tematy zastępcze,dla przykrycia istoty.Jesteśmy za zgodą polskich władz rozgrywani jak małe dzieci a właśnie nasze dzieci będą płacić za to swoją biedą.
          Tu nie chodzi tylko o PiS,PO a konkretnie Bartoszewski w Terezinie nie oprotestował,nawet nie ważne czy podpisał,bo różnie o tym piszą.
          Święto Chanuki coraz śmielej u nas gości,kwestia czasu kiedy zastąpi Boże Narodzenie.
          https://nczas.com/2019/12/22/prezydent-duda-wychwala-zydowskie-swieto-chanuka-przypomina-o-triumfie-swiatla-nad-ciemnoscia-nieodlaczna-czesc-na

          4
          1. mac-erson

            Nie zgodzę się z Tobą Red 😉 (żarcik).
            Staram się dbać o moją strefę wpływów. Tam na górze robią co chcą i nie mam na to absolutnie żadnego wpływu może poza pojedynczym głosikiem na wyborach. Nie chcę też być jednostką, która zbawi świat. A co tam się dzieje to dobrze wiem bez czytania ksiązek. Korupcja, przekręty, sex w tle….

  14. tinley

    Ja już nie wierzę w W20. Na dobrych spółkach GPW hossa już jest a szeroki rynek topi państwo. Konia z rzędem temu kto poda jakikolwiek powód do wzrostu tych państwowych molochów oprócz tego że a) generalnie jest tanio, b)że po takiej bryndzy musi być lepiej, c) że przecież hossa być kiedyś musi d) że porzekadło ‘teraz będzie inaczej’ na giełdzie to krok ku nieszczęściu i w hossie i w bessie ergo trudno zakładać że cały cykl rządowy W20 może spisać na straty bo jednak hossy prędzej czy później byly.
    Dobre spółki już hossę zrobiły a te rządowe na hossę się chyba już nie nadają bo powodów do inwestowania w nie poza wymienionymi w pkt a-d nie ma. Kretyńskie inwestycje w typie energe, kredyty frankowe, niskie stopy, podatki bankowe itp. No jest tanio i tyle. Może za 10 lat będzie drogo. Kto wie
    Piszę oczywiście z perspektywy inwestora ulicznego inwestującego przez etf-y i fundusze bo tutaj jeżeli można w coś wierzyć to w dobre MIśie i tu ppk mogą coś podciągnąć w krótkim okresie

    1. allo allo

      szeroki rynek to inddeks cenowy a 95% spolek na gpw to spolki prywatne
      ceny akcji panstwoych spolek nie sa w stanie zatopic indeksu cenowego plws
      owszem w 2019 sporo spolek odbilo od dna ale to za malo
      dobrze ze plws w ostatnich dniach nabral zycia
      to dobry znak

      1
  15. Guy Fawkes

    @007

    Ja na razie zapisuję sobie książki, które kiedyś chiałbym przeczytać. Tak się oszukuję.:))

    Noo nie wiem my Friend.
    Jeżeli Koreę określa się jako ”krewetkę między wielorybami”…
    https://lubimyczytac.pl/ksiazka/4140359/krewetka-miedzy-wielorybami-polwysep-koreanski-w-polityce-mocarstw
    …to jak nazwać nas? Jagnię pomiędzy głodnymi wilkami?

    Problem w tym, na jakim poziomie toczymy dysputę. Moim zdaniem, wszystkie laleczki na scenie naszego teatru są wykreowane przez dipstejt. Dlatego też żadna partia nie zrobi krzywdy żadnej innej. NIKT się nie zainteresuje, gdzie poszło 100 mld $ lukami podatkowymi za POprzedniego reżimu, nie mówiąc już o rewindykacji.

    Załóżmy uczciwie, że ten hajs dipstejt już zapłacił z tytułu rewindykacji, ale okazało się, że chodzi o znacznie więcej, bo podstolik Intermarium ma swoje poważne projekta i nie zadowoli się jakimiś lukami.

    Myślę, że dipstejt orze jak może, utożsamiając się z interesami ”tegokraju”. Problem w tym, że to nie jest nasz dipstejt z krwi i kości, tylko postkomunistyczny, który osadził się w ”tenkraj” po eksterminacji naturalnej elity. Żeby taki dipstejt się znaturalizował, potrzeba pokoleń i kultywowania tradycji, oraz ciągłego dopływu wzbogaconych localsów, żeby w końcu etnos w ramach tradycji odbudował strukturę narodową.

    Z tego punktu widzenia trzeba patrzeć,

    Ja bym chętnie widział partyję narodowo-konserwatywną, ale w praktyce konfederastia opiera się w dużej mierze na kompletnym waryjactwie i zaczadzeniu ideologicznym, czyli jest to partyja z ducha heglowsko-marksistowska.

    Weźmy np. naszego swb1, przecież to jest mentalny marksista, który jak słonecznik obraca się za kremlowskim słonezkiem ludzkości. Myśli i wyraża się po sowiecku, marksistowskimi zaklęciami, tylko powierzchownie na opak. Np. PISobolszewia to odpowiednik wstecznego drobnomieszczaństwa. Żydopisowski troll to zapluty karzeł reakcji, itd.
    Tu nie ma żadnej zmiany, homo sovieticus po prostu zmienił kategorie, ale nie zmienił ducha.

    Ja na tym blogu wytknąłem nieubłaganym palcem usiakom, czy Żydom najcięższe grzechy, a waryjat uważa mnie za największego wroga.

    Tylko że moje myślenie nie żywi się padliną minionych zamkniętych rozdziałów. Sztuka polega na tym, żeby znaleźć rozwiązanie dotyczące przyszłości, a nie przeszłości, bo żyjemy w innym kierunku, do przodu, nie do tyłu.

    Zgadzam się, że frankistowski PIS trzeba okładać ile wlezie, zwłaszcza że presja w tym wypadku jest skuteczna, ale nie można też zapominać, że inne bandy tylko czekają aby rozgrabić wszystko ekspresowo.

    Cały czas mamy problem z wyborem mniejszego zła, może dopiero wojna heartlandowa rozwiąże nasze problemy…
    Do tego czasu musimy się starać stracić jak najmniej.

    2
      1. mac-erson

        @Sir
        Do kiwetyzmu i bierności mi jest daleko. Uczę się po prostu odróźniać to na co mam wpływ bezpośredni od tego gdzie jestem tylko widzem 😉
        Troszkę szkoda mi czasu na to drugie, życie mija tak szybko.

  16. Guy Fawkes

    @007

    Słabo wygląda koncepcja kontynuacji trendu wzrostowego dolara at the moment.
    No może zacznie się robić wkrótce jakieś prawe ramionko, jako że wchodzimy w wyprzedanie.
    https://invst.ly/pbhm4
    https://invst.ly/pbhlg
    https://invst.ly/pbhlv

    Ojro odwrotnie.
    http://fxpro.ctrader.com/c/jS1xn
    http://fxpro.ctrader.com/c/tS1xn

    Choć ojro jest jeszcze poniżej chmur, a król dopiero wchodzi w chmury.
    http://fxpro.ctrader.com/c/kS1xn
    Po fałszywym wyjściu górą:
    http://fxpro.ctrader.com/c/qS1xn

    1. red.007

      Jakoś tak to szło:

      “red.007
      Weszło zlecenie kupna na KGH po 82.
      Aktywację stop lossa ustawiłem na 81.
      2018/09/12 17:53:24 ”

      “red.007
      …Bedzie zlecenie sprzedaży na poziomie 89,80,oczywiście jeśli kurs zachce tam dotrzeć.
      2018/09/21 09:22:33 ”

      Dotarł 6 gr wyżej .
      KGH sprzedany po 89,80.

      Zysk brutto 9,5%.

      “red.007
      Zakupy KGH po 83,50.
      Stop na 78,98.
      2018/10/11 10:23:40”

      “red.007
      KGH sprzedany po 99 zł.
      2019/02/05 17:49:12”

      zysk br.18,5%

      “red.007
      Zakupy KGH po 93,80.
      2019/02/11 13:10:12”

      “red.007

      KGH sprzedany po 102,80
      2019/02/26 17:33:45”

      zysk br 9,5%

      łączny zysk,bardzo brutto,z inwestycji kapitału narastająco = 42%

      Aktualnie w 2020 wchodzę z akcjami Ursusa,PDZ,BRA-strata papierowa.
      Kontraktów FW20 nie podaję.

      6
        1. mac-erson

          Prawda, w zeszłym roku to praktyczne wszelkie powazne wahania portfela odbyły się w dziale kontraktowym.
          Niech przejdzie do historii mam dużo do poprawienia bo koncepcje były dobre a realizacja nieco gorsza.
          Zobaczymy co przynienie 2020 😉

  17. NadaNullZero

    Z przyjemnością informuję, że intelektualne zabawy naszego Gospodarza z testami PISA zostały uznane przez dziennikarzy Wall Street Journal na tyle interesujące by znaleźć się w ich noworocznym newsletterze. Brawo On.

    4
    1. red.007

      Mnie to nie dziwi:

      “red.007
      26 grudnia 2019 o 19:39
      USD/PLN
      Powoli kończymy korekcyjny spadek dolara w fali 2wC od wrześniowego szczytu.
      Spadek powinien zatrzymać się w przedziale 3,81-3,79.
      Potem rozpoczniemy kolejny wzrost w fali 3wC powyżej września.”

      “red.007 30 grudnia 2019 o 13:37
      Moje podejście sugeruje rozpoczęcie w styczniu…USD/PLN wzrostu powyżej września.”

      Póki co,to rozgrywka na płytkim rynku więc dopiero jutro będzie bardziej miarodajnie.

      3
  18. skaven

    2,2% zysk z ilu?
    Powiedzmy że z kapitału 0,5mln zł. Masz z tego 850zł miesięcznie. Grubo jak na pierwszego speca od walut na blogu. Po tylu latach taki wynik, łał. To ja się pochwalę że mam więcej z 500+ bez ryzyka utraty 0,5mln zł bez wygłupiania się publicznie na blogu przez cały rok :))

    8

Dodaj komentarz