k(NO)w FUTURE

Baltic Dry Index zatonął

Jakkolwiek specjaliści cytują kilka powodów, dla których stawki w transporcie morskim towarów masowych przeżyły ostatnio tak silne załamanie, to jednak trudno nie sądzić, że epidemia w Chinach jest głównym odpowiedzialnym. Wartość Baltic Dry Index, który wbrew swej nazwie, mierzy stawki frachtu dla masowców na głównych trasach światowych, spadł do najniższego poziomu od stycznia-marca 2016, tracąc od września 82,5 proc. Wcześniej tak znaczący spadek w okresie mniej niż pół roku obserwowany był jedynie w IV kw. 2008 roku, a więc w trakcie pamiętnego pokoleniowego globalnego kryzysu finansowego.

Powered by macrobond.com

Bardzo duża skala dotychczasowego spadku wartości BDI sugeruje, że negatywny wpływ chińskiej epidemii koronowirusa na tempo wzrostu gospodarczego na świecie w I kw. będzie raczej znaczący.

Przy okazji lekcja historii tłumacząca pochodzenie nazwy tego indeksu z czasów, kiedy bałtyckie trasy miały podstawowe znaczenie w handlu:

“In 1744, the Virginia and Maryland coffee house in Threadneedle Street, London, changed its name to Virginia and Baltick, to more accurately describe the business interests of the merchants who gathered there. Today’s Baltic Exchange has its roots in a committee of merchants formed in 1823 to regulate trading and formalize the exchange of securities on the premises, which by then had moved to the Antwerp Tavern.”

Podsumowanie: BDI jest najniżej od I kw. 2016, skala spadku od września (-82,5 proc.) jest największa od IV kw. 2008.